A fogyasztói megítélésben a termékek minősége mellet egyre fontosabb tényezővé válik a csomagolás jellege. A külső megjelenés, a funkcionalitás, a kiszerelés mind befolyásolják a vásárlói elégedettséget, illetve a vételezési döntések meghozatalát. A virsli Termékmustra vizsgálatsorozat egyik állomásaként ezeket a szempontokat figyelembe véve a termékek csomagolását is véleményezték a bírálók.
A kérdőívben 1-5-ig terjedő skálán értékelhették a résztvevők a virsli vásárlására, a védőborításra és a csomagolástípusra vonatkozó preferenciáikat. Emellett többszöri választási lehetőség állt rendelkezésükre, hogy milyen kiszerelést részesítenek előnyben.
Az eredmények azt mutatják, hogy az árucikk kiválasztásánál a csomagolás bizonyul a harmadik legfontosabb tulajdonságnak (1. ábra). Ezt előzi meg a magas minőség, illetve az, hogy hazai terméket vásároljon a fogyasztó. A kiértékelésnél szembetűnő, hogy a márkanév és az alacsony ár a legkevésbé meghatározó szempontok virslibeszerzésnél.
A vásárlók számára a virsli csomagolásánál elsődleges szempont, hogy átlátszó legyen (2.ábra). Ezt követi közel azonos értékeléssel, hogy a virsli fogyasztható bélbe töltött legyen, valamint a termék kiszerelésének mérete. A védőborítás típusát, annak strapabíróságát a vizsgált szempontok közül közepesen fontosnak értékelték, míg a termék csomagolásának visszazárhatósága az egyik legjelentéktelenebb tulajdonságnak bizonyult. Az eredmények azt mutatják, hogy a fogyasztók nem preferálják jobban az adagonkénti kiszerelést és a csomagolásban melegíthető termékeket.
A három vizsgált védőborítás közül leginkább a vákuumcsomagolt termékeket részesítették előnyben a bírálók (3.ábra). Ezt követi a védőgázas csomagolás, míg harmadik helyen – feltehetően nyomonkövetési és élelmiszerbiztonsági szempontok miatt – az ömlesztett, lédig termékek.
Kiszerelési egység szempontjából a résztvevők legnagyobb hányada (63%) inkább a kisebb, 140-400 grammos csomagolású virslit kedveli (4. ábra). Ezzel ellentétben a nagyobb kiszerelésű, 1000g-ot meghaladó termékek iránt nincs kereslet az általunk megkérdezett pontozók körében.