KMÉ

Termékmustra, azaz a tejfölök versenye a KMÉ Arany Fokozatú védjegyért

szemank

Ahhoz, hogy egy vállalkozás, élelmiszergyártó vagy forgalmazó viselhesse a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyek valamelyikét, komplex feltételrendszernek kell megfelelnie. Ennek egyik eleme a Termékmustra, ami a KMÉ Arany Fokozatú védjegy elnyerésének kihagyhatatlan lépcsőfoka.

De mi az a Termékmustra? A Termékmustra a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) által koordinált, laboratóriumi vizsgálatból, érzékszervi- és csomagolás tesztből álló vizsgálatsorozata, melynek célja az adott termékkör szereplőinek összehasonlítása. A vizsgálatok során egy termék számára a maximálisan elérhető pontszám 100.

A tejföl termékmustra lépésről-lépésre

Termékkör választás: A vizsgált termékcsoportra első lépésként a Nébih szakértői tesznek javaslatot. Az első Termékmustránál egy hagyományos, a Magyar Élelmiszerkönyv által is szabályozott termékre, a tejfölre esett a választás.

Polcfelmérés és nevezés: Annak érdekében, hogy átfogó kép alakuljon ki a hazánkban elérhető tejföl termékekről, 2019 első félévében széleskörű  felmérést végeztek a Nébih munkatársai. Ezt követően nevezési tájékoztatót kaptak az érintett vállalkozások, hogy benevezhessék azon termékeiket is, amelyek a polcfelmérés alapján még nem szerepeltek a vizsgálandó tejfölök között.

Mintavétel: A mintavevő munkatársak megvásárolták a tejfölöket a különböző kereskedelmi egységekben a polcfelmérés és a nevezések alapján.

Mindezek után kialakult az a 99 tejfölből álló mezőny – köztük 10, 12, 15, 20, 25%-os zsírtartalmú és laktózmentes termékekkel –, amelyek a minőségmustrán megmérettek.

A „vizsgálati alanyokat” a Nébih laboratóriumából szállították a minőségmustra helyszínére, folyamatosan figyelemmel kísérve mind a szállítás, mind a tárolás folyamatát, megfelelő körülményeket biztosítva a tejtermékeknek.

Minőségmustra: A termékmustra része.  A minőségmustrán szakértők és tejföl kedvelő, laikus kóstolók bírálták a tejfölöket. A rendezvényen zsírtartalmuk szerint csoportosítva, 10 csoportban 96 fő értékelte a termékeket.

Csoportonként a legjobb 3 termék jutott tovább a másnapi csúcsbírálatra, ahol a szakértőkből álló bíráló csapat a legjobb 30 terméket hasonlította össze. A csúcsbírálók tehát már egy előválogatott, szűkített tejföl-csoportot értékeltek. Az itt elérhető pontszám 30.

Laboratóriumi mérések: A legjobb 30 tejfölt a Nébih labororatóriumai vizsgálták. Itt történt a zsírtartalom és a tejsavbaktérium szám meghatározása, a zsírsavösszetétel vizsgálata, különös tekintettel a  növényi zsír jelenlétének kizárására, valamint a melamin szennyeződés kizárása. Elérhető pontszám 50.

Csomagolás teszt: A Termékmustrán a felhasználói szempontok is előtérbe kerültek, hiszen nemcsak az íz, a szag, az állag élvezhetőségét, de a csomagolás praktikus részleteit is alaposan tesztelték. Vizsgálják a tejfölös dobozok és fedőfóliák minőségét. Elérhető pontszám 10.

Tömegmérés: Vásárlói szempontból fontos kritérium, hogy annyi tejfölt tartalmazzon a csomagolás, amennyit a terméken jelöltek. Ennek megfelelően termékenként több tétel tömegét is megmérték, és a kapott átlagot összehasonlították a csomagoláson feltüntetett mennyiséggel, majd értékelték az attól való eltérést. Maximálisan 10 pontot lehetett elérni.

Sorrend felállítása: A sorrend egy százpontos pontrendszer alapján állt fel. Ebben 50 százalékot jelentettek a vizsgált laboratóriumi paraméterek, 30 százalékot a Minőségmustra csúcsbírálata során elért pontszám, és 10-10 százalékot a csomagolásvizsgálat, valamint a tömegmérés eredménye.

Javaslattétel: A Nébih az értékelések, összesítések után javaslatot tett a KMÉ védjegyek tulajdonosának, azaz a Védjegyjogosultnak, hogy mely termékek kapjanak lehetőséget a védjegyhasználati jog megszerzésére. A Védjegyjogosult tájékoztatta az érintett üzemeket.

Ettől kezdve a márka tulajdonosai, gyártók és forgalmazók jelentkezhettek az Alap Fokozatú KMÉ védjegy tanúsítási folyamatára, mely sikeres teljesítése esetén elnyerhették a jogot az Alap és Arany Fokozatú védjegyek használatára.

A Kiváló Minőségű Élelmiszer Alap és Arany Fokozatú védjegyek használati jogát elnyert tejfölök

12%-os zsírtartalmú tejfölök

  • Aro tejföl, 850 g (Metro Kereskedelmi Kft.)
  • Fittej tejföl, 150 g és 330 g (Naszálytej Zrt.)
  • Pilos tejföl, 450 g (Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.)

20%-os zsírtartalmú tejfölök

  • Farmer tejföl, 150 g és 330 g (Sole-Mizo Zrt.)
  • Kuntej tejföl, 300 g és 800 g (Lactalis Group, Kuntej Zrt.)
  • Pilos tejföl, 800 g (Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.)
  • Reál tejföl, 330 g (Reál Hungária Élelmiszer Kft.)
  • Tallér élőflórás tejföl, 315 g (Naszálytej Zrt.)

25%-os zsírtartalmú tejfölök

  • Nádudvari tejföl, 270 g (Nádudvari Élelmiszer Kft.)

Weboldalunk cookie-kat (sütiket) használ a jobb felhasználói élmény érdekében, melynek biztosításához kérjük, kattintson az „Elfogadom” gombra. Elfogadom Adatvédelmi szabályzat